معرفی
واژه ی ریسک (Risk) به معنای احتمال وقوع یک رویداد و پیامدهای آن است. مدیریت ریسک نیز به صورت استفاده از فرآیندها، روشها و ابزارهایی برای مدیریت ریسک تعریف میشود. ریسک میزان احتمالی است که یک واقعه ناشی از عدم قطعیت های فضای کسب و کار اتفاق افتاده و دستیابی سازمان به استراتژی هایش را تحت تاثیر قرار دهد. در بعضی از منابع ، جنبه های منفی واقعه ها به عنوان ریسک و جنبه های مثبت آن به عنوان فرصت(Opportunities) نام گذاری گردیده است.مخفف مدیریت ریسک سازمانی (ERM) یک رویکرد جامع برای مدیریت انواع خطراتی است که ممکن است یک سازمان با آن مواجه شود. ERM کل سازمان را در بر می گیرد و شامل شناسایی، ارزیابی، اولویت بندی و مدیریت ریسک ها به شیوه ای هماهنگ و یکپارچه می شود. هدف ERM ایجاد یک چارچوب یکپارچه برای مدیریت ریسک در سراسر سازمان برای دستیابی به اهداف استراتژیک است. REMتوسعه مدیریت ریسک سنتی است که معمولاً بر مدیریت ریسک در بخش ها یا عملکردهای خاص تمرکز دارد. از سوی دیگر، ERM با ادغام مدیریت ریسک در استراتژی کلی و فرآیند تصمیم گیری سازمان، رویکرد جامع تری را برای مدیریت ریسک اتخاذ می کند. ERM به دنبال ایجاد یک فرهنگ آگاهی از ریسک و ریسک پذیری است که در سراسر سازمان تعبیه شده است.
کتاب فوق توسط دکتر مهدی قائیدرحمت و دکتر علی خاکی و مهندس علیرضا خدایاری در زمینه مدیریت ریسک در سازمانها تهیه و تالیف شده است.