معرفی
در نظر داشتن چشم انداز، جهت بهبود اوضاع کشور و پیشرفت آن در حوزه های گوناگون همواره وجود داشته است اما سال 1378هجری شمسی شروعی بر نگارش سند چشم انداز 20 ساله کشور ایران بود. سرانجام سند چشم انداز 20 ساله کشور در سال 1384 تصویب و به قوای سه گانه ابلاغ گشت. در این سند بنا شد که با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، ایران از سال 1384الی 1404 جهت تحقق اهداف مورد نظر تالش نماید؛ از جمله دست یابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی. پرداختن به بعد علمی و فناوری در سالیان بعدی موجب شد که "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" از دل سند چشم انداز خارج شود؛ چرا که این باور وجود داشت که دستیابی به افق 1404 از بستر آموزش می گذرد و در حوزه آموزش، نیاز به تحول بنیادین وجود دارد. از این رو دکتر محمود مهرمحمدی و تیم ایشان شروع به نگارش سندی در این حوزه نمودند که پس از تغییر دولت در سال 1384 مسکوت ماند و به تصویب نرسید. در ادامه پس از گذشت چند سال، مراحل نگارش مجدد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکردی تازه آغاز شد تا بالاخره در آذرماه 1390 سندی تحت عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقالب فرهنگی به دست آقای احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت و رئیس شورای عالی انقالب فرهنگی، به تصویب رسید. درخصوص نقد و بررسی خواستگاه نگارش سند، دو نکته حائز اهمیت است. مورد اول که پیش تر نیز اشاره شد نظر به این مورد داشته و دارد که کشور ایران نیازمند رشد و پیشرفت در عرصه های گوناگون می باشد و از این رو می بایست برنامه ای مشخص و مدون داشته باشد. این امر طبیعتا نیازمند نگارش اسناد راهبردی بوده و خواستگاه اول، ضروری و شایسته به نظر می رسد. اما در راه نگارش این اسناد، موانع و بعضا توقف هایی وجود داشته است که قابل تامل و بررسی است.
سند تحول بیش از آن که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد ، سندی برای افرادی است که باورهای مشترک با نویسندگان سند دارند و از این جهت سند بیش از آن که خاصیت ملی و همه گیری داشته باشد خاصیت بخشی نگری دارد. ا ین سند به کثرت موجود در جامعه ایران نگاهی نمی کند و به همین دلیل تحلیلی نیز برای تحول از شرایط امروز به شرایط مطلوب بیان نمی کند . راهکار اساس ی اصالح رویکرد سند تحول در جهت به رسمیت شناختن زیست جهان و تنوع و تکثر آن برای گفت و گو و جوشش است ". در حقیقت باور برخی از افراد اینگونه است که خواستگاه دوم نگارش سند، ترویج باورهای خاصی در آموزش و پرورش می باشد که نمی تواند دربردارنده تمامی دیدگاه های اقشار جامعه باشد. الزم به ذکر است که دیدگاه و باورهایی مخالف این نظر نیز وجود دارد. از جمله اینکه: "این سند در اسناد جمهوری اسالمی ای ران جزء اسناد منحصر به فرد است چرا که این سند به صورت کاملا بومی و مبنایی تهیه شده است".
اثر فوق توسط دکتر مهدی قائیدرحمت - دکتر پروانه بهمنی - دکتر یاسر خسروی و دکتر اکرم السادات هاشمی فشارکی تهیه و تالیف شده است.